lördag 7 mars 2009

Australia

SK 926 från Washington till Köpenhamn har landat för en stund sedan och jag väntar nu på anslutningsflyget till Göteborg om en dryg timma. En av filmerna man kunde se på planet (alla har egna mini-skärmar och väljer själv) var "Australia".

Recension.
Bra film som varmt rekommenderas. Något som jag reagerade på var hur slående lik storyn och inramningen är "Mitt Afrika". En ensam men stark kvinna av överklass reser över halva jorden och kommer till en helt främmande miljö, ger sig i kast med affärsverksamhet och trampar därför männen på tårna, skapar starka band med ursprungsbefolkningen, utvecklar en affär med en bohemisk luffartyp, osv., det finns hur många paralleller som helst.

Av hänsyn till den som kanske vill se själv berättar jag inte hur handlingen utvecklar sig vidare och slutar, men jag kan rekommendera Oliva och Amanda att ha näsdukarna till hands.

De storslagna naturscenerierna med dundrande boskapsjordar och annat är maffiga; säkert ännu mer så på bio än på en 10-tums skärm på sätet framför. Kvinnliga huvudrollen 'Lady Sarah Ashley' (Nicole Kidman) är strålande och manlige d:o 'The Drover' (Hugh Jackman) är också bra. Den unge aborigin-pojken 'Nullah' (Brandon Walters) är otroligt charmig.

1 kommentar:

Elenor sa...

Tack för tipset! Såg filmen igårkväll och även jag hade en liten näsduk i handen!

Free Blog Counter