måndag 2 mars 2009

Customer Service

Jag sitter på "Moe's Grill & Bar" på Washingtons flygplats. Klockan är 8 på kvällen lokal tid. Två timmars tid mellan flighterna räckte förstås inte, med tanke på hur fasansfullt ineffektiv alla former av myndighetsutövning är i det här landet. Dit hör pass- och viserings-kontrollen.

Efter oändlig väntan på att få visa upp mitt pass och kvittot på att jag klarat idiot-fråge-testet, måste jag hämta ut min incheckade väska, checka in den på nytt för inrikesflyg och slutligen genomgå en ny säkerhetskontroll. Skillnaden på säkerhetskontrollerna här och i Europa är att man i USA har fem gånger så många vakter (utan att någonting sker snabbare), som oavbrutet skriker ut anvisningar och instruktioner som om vore de fångvaktare på ett militärfängelse.

När allt detta väl var färdigt hade jag förstås missat mitt anslutningsflyg. Då jag var långt ifrån ensam om detta öde fick jag också stå en bra stund i kö hos flygbolagets 'Customer Service' för att boka om min biljett till den sista flighten för ikväll. Om den offentliga förvaltningen i USA får en att skaka på huvudet av häpnad över ineffektiviteten och enfaldigheten, så är det raka motsatsen när man kommer till privata service-institutioner. Jag kan inte låta bli att beundra personalen i 'Customer Service' som tålmodigt blir utskällda av varenda kund, samtidigt som de med glatt humör och på ett snabbt och effektivt sätt hjälper dem på bästa sätt.

1 kommentar:

Hillevippan sa...

Om du bara visste vad man vänjer sig vid att bli utskälld av kund efter kund.

Free Blog Counter